STEM
STEM
Son zamanlarda oldukça sık duyulan STEM eğitim sistemi
nedir ve neden önemlidir? Ve bizde bugünkü dersimizde bundan bahsedeceğiz.
STEM, Science, Technology, Engineering ve Math’in
(Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik) kısaltılması olan bir kelimedir.
STEM eğitiminin amaçları genel olarak aşağıdakiler
söylenebilir.
1. STEM
okuryazarlığına sahip kişilerden oluşan iş gücü üretmek,
2. STEM alanındaki mevcut işlerini devam ettirebilmek,
3. Ülkeler
için ekonomik avantaj sağlayacak yenilikler üretebilmek,
STEM eğitim sistemi teknik olarak ülkemizde ilkokul
çağından beridir uygulanmaktadır. Ancak 2011 yılından itibaren ABD’den yayılan
popüler bir eğitim sistemi olarak ismi STEM olarak devşirilmiş olup, Dünya’da
birçok okulda (ülkemizde ’de aynı isimle eğitim sistemini uygulayan okullar
mevcuttur) uygulanmaya başlamış bir eğitim sistemidir. STEM yaklaşımı öğrencinin
aktif katılımının sağlandığı, disiplinler arası ve uygulamaya yönelik eğitim
modelini ifade ettiğinden okul öncesi eğitimde yer alması kaçınılmazdır.
Bu
çalışmanın genel amacı, okul öncesinde STEM yaklaşımının uygulanabilirliğini ve
etkililiğini araştırmaktır. Üç aşamalı olarak gerçekleştirilen çalışmada ilk
olarak okul öncesinde STEM uygulaması için gerekli olan fiziksel kapasite ve
öğretmen özellikleri boyutunda bağlamın nasıl olması gerektiği araştırılmıştır.
İkinci aşamada, okul öncesinde STEM uygulanabilmesi için eğitici eğitim
programı geliştirilmesi, uygulanması ve uygulamada ortaya çıkan sorunlar ile bu
sorunların çözümüne odaklanılmıştır. Üçüncü aşamada, okul öncesi
öğretmenlerinin STEM etkinlikleri geliştirme, gerçek sınıf ortamlarında uygulama
ve süreç yönetme becerileri araştırılmıştır. Araştırmada eylem araştırmasının
teknik/bilimsel/işbirlikçi modeli temel alınmıştır.
Araştırmada veri toplama araçları olarak, uygulama okulu
yıllık ve aylık planları, eğitim alanı ortam fotoğrafları, öğretmenlerin
özgeçmişleri, öğretmenler tarafından geliştirilen STEM etkinlikleri,
öğretmenlerle gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler, bilgi temelli
hayat problemi (BTHP) rubriği, STEM ders planı rubriği, öğretmenlere yönelik
başarı testi, STEM eğitici eğitimi değerlendirme anketi, bilişsel süreç:
mühendislik rubriği, sosyal ürün genel rubriği, sosyal ürün: takım çalışması
rubriği, yarı yapılandırılmış gözlem formu, öğretmen günlükleri şeklinde farklı
nitel ve nicel veri toplama araçlarından yararlanılmıştır.
Nitel veri
toplama araçlarından elde edilen veriler bet imsel ve içerik analizine tabi
tutulurken, nicel veri toplama araçlarından elde edilen veriler SPSS 23.0 Paket
Programı üzerinden aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde
hesaplamalarıyla birlikte Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Friedman Testi
kullanılarak analiz edilmiştir.
Buna ek
olarak, sınıf içi STEM etkinlik uygulamalarının okul öncesi dönemdeki
çocukların sosyal ürün ortaya koyma, sosyal ürün takım çalışması, sosyal ürün
sunum ve bilişsel süreç mühendislik becerileri üzerinde pozitif yönde kalıcı
bir etki meydana getirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, STEM
yaklaşımının okul öncesinde uygulanabileceği ve etkili olabileceği
söylenebilir. Araştırma kapsamında, araştırmacılara, politika geliştiricilere
ve uygulayıcılara yönelik öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler:
STEM, okul öncesinde STEM, okul öncesi, STEM yaklaşımı,
Eylem araştırması.
STEM
YAKLAŞIMI İLE İLGİLİ GENEL ÖZELLİKLER
Bu kısımda
STEM yaklaşımına ilişkin genel özellikler verildikten sonra, STEM yaklaşımı ve
21.yy becerileri arasındaki ilişki, STEM yaklaşımının amacı ve önemi, STEM
yaklaşımının temelleri ve STEM yaklaşımları hakkında bilgi verilmiştir.
STEM
ve 21. Yüzyıl Becerileri
Teknoloji
alanındaki hızlı değişim ve gelişim yaşamakta olduğumuz dönemi bilgi çağı
haline getirmiş ve yenilikçi iş gücüne yönelik duyulan ihtiyaç her geçen gün
artış göstermiştir (MEB, 2016; Çorlu, 2013). Bununla birlikte 21. yüzyılda
ülkelerin ekonomilerini teknoloji alanında yapmış oldukları yenilikler büyük
ölçüde etkilemektedir (International Technology Education Association [ITEA],
2007). Ekonomileri bu derece etkileyen bu durum fen, teknoloji, mühendislik ve
matematik alanlarında faaliyet gösteren çalışma alanlarının önemini açıkça
göstermektedir (Ercan, 2014). Bu çalışma alanlarında faaliyet gösterecek
nitelikli insan gücüne ihtiyaç duyulmuştur. 21. Yüzyıl eleştirel, yaratıcı,
analitik düşünen, gerçek yaşamdan gelen bilgi temelli problemleri çözebilen,
girişimci, araştıran, sorgulayan gibi becerilere sahip birer birey olmayı
gerektirmektedir.
“Öğrenme ve Yenilik Becerileri:
· Yaratıcılık ve Yenilik, İletişim,
· İletişim,
· Kritik düşünme ve Problem Çözme
Becerileri,
· İş birliği.
Bilgi,
Medya ve Teknoloji Becerileri:
· Bilgi Okuryazarlığı,
· Medya Okuryazarlığı,
· Teknoloji Okuryazarlığı
Yaşam ve Kariyer Becerileri:
· Esneklik ve Uyum,
· Girişkenlik ve Özyönetim,
· Üretkenlik ve Yükümlülük,
· Sosyal ve Kültürlerarası Beceriler,
· Liderlik ve Sorumluluk” becerileri
olduğunu belirtmektedir.
STEM
ALANLARI
Fen Bilimleri:
Fen bilimleri; fizik, kimya ve biyoloji gibi farklı disiplinlerle ilişkili
gerçek yaşam çalışmalarının yanı sıra bu disiplinlerle ilgili olguların,
prensiplerin, kavramların uygulanması anlamına gelir. Fen okuryazarlığı ise,
bireysel kararlar vermek, kültür ve toplum işlerine katkıda bulunmak ve
ekonomik kalkınmayı sağlamak için gerekli bilim ile ilgili terimlerin ve
işlemlerin anlaşılmasıdır. Bunun yansıra fen bilimleri, bilimsel çalışma
yöntemlerini kullanarak, hayattaki bilimi ve bilimsel çalışmalara katkı
sağlamayı amaçlar.
Teknoloji:
Ekonomik İş birliği ve Kalkınma Teşkilatı, teknolojiyi, söz konusu kaynakların
dışında ürünler geliştirmek için bilginin kullanımı olarak tanımlamaktadır. Bu
nedenle, teknolojik okuryazarlık, teknolojinin, toplumun yarattığı ve
etkilediği yolun yarattığı etkiyi anlama yeteneği ile birleşerek problemleri
çözmek veya hedeflere ulaşmak için gerekli ilke ve stratejileri ile teknolojiyi
istihdam etme, kavrama ve değerlendirme becerisi olarak tanımlanmaktadır.
(International Technology Education Association, 2007).
Matematik:
Matematik; figürlerin, sayıların ve niceliklerin tanımlanmasını, tamamlanmasını
ve uygulanmasını gerektiren ve matematiğin özel, meslek ve sosyal yaşamda
üretken, bilinçli ve aktif bir birey olarak bilinçli kararlar vermeyi
gerektiren bir bilim dalıdır (OECD, 2006). Matematik Öğretmenleri Ulusal
Konseyi'nin [National Council of Teachers of Mathematics] tanımına göre (2000)
matematik okuryazarlığı, okuma, dinleme, yaratıcı düşünme ve problemlere ve
çözümlere dayalı olarak ilerlemeyi ve derinlemesine bir matematik anlayışına
sahip iletişim kurabilme yeteneğine sahip olmayı gerektirmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder